Kun hiljattain selailin alakoulun historian oppikirjaa, silmiini
osui ilmeinen puute: kirjan historiankuva on kovin miehinen. Tämä ongelma on
toki tunnistettu pitkään, eikä se koske vain suomalaisia oppikirjoja. Historiahan
on pääasiassa miesten kirjoittamaa, joten minkä muun näkökulman voisi valita?
Vaikka historian lähdepohja on viime vuosisatoihin asti
pääasiassa miesten tuottamaa, mikään ei pakota ottamaan oppikirjoissa miehistä
näkökulmaa. Etenkin esihistorian osalta mieskeskeisyys on todella kyseenalaista,
koska kirjallisia lähteitä ei ole, eikä niiden takana voi piilotella.
Arkeologinen aineisto kertoo yhtä paljon (tai vähän) kummastakin sukupuolesta.
Siksi ei ole mitään syytä, miksi naisten, lasten ja vanhusten olemassaolo täytyisi
jättää historian oppikirjoissa paitsioon.
Lukemani oppikirja on Historia kertoo 5 (Tammi 2006),
jossa tekstiä on maustettu menneisyyden ihmisten näkökulmasta kirjoitetuilla
elävöitysteksteillä. Kirjan 24 elävöitystekstistä vain 4 on kirjoitettu naisen
näkökulmasta. Tuntuu, että kirjoittajat eivät ole edes tulleet ajatelleeksi,
että menneisyydestä voisi kertoa muistakin näkökulmista, ja elävöitystekstit
antaisivat siihen jopa hyviä mahdollisuuksia. Varhaisista kädellisistä lähtien
kirja on kuitenkin valinnut miehisen näkökulman.
Silloinkin kun elävöitysteksteissä esiintyy naisia ja lapsia
mies on johtavassa roolissa, kuten Susiluola-kertomuksessa:
”Mies menee aukosta sisään ja muut ojentavat hänelle
tarvikkeita. -- Mies ärähtää kallion suulta jotakin, ja muut nopeuttavat
tavaroiden ojentamista. -- Mies ryhtyy tekemään tulta.”
Mistä tiedetään, että Antrean verkon merenpohjaan hävittänyt
kalastaja oli mies? Tai että jääkauden luolamaalaukset ovat miesten tekemiä?
Pronssikaudella miehet hautaavat yksissä tuumin kylän päällikön ja rautakaudella
isä ja poika hakevat sepältä pojalle puukon. Ja niin edelleen.
Sukupuolittunut katse historiaan ei koske vain yhtä
koulukirjaa, vaan kyseessä on syvällä kytevä vääristymä. Tutkin viime vuonna
Suomen esihistorian esittämistä oppikirjoissa 1990-luvulta 2010-luvulle, ja
naisnäkökulman loistaminen poissaolollaan oli hälyttävimpiä havaintojani. Tutkimissani
kahdeksassa oppikirjassa Suomen esihistoriaa käsittelevissä luvuissa sukupuoleltaan
mainituista henkilöistä 75% oli miehiä ja vain 25% naisia. Yhdessä kirjassa
naisia ei mainittu kertaakaan.
Ehkä miesten valitsemisella pääosaan yritetään houkutella
poikia kiinnostumaan historiasta, mutta eikö sitten haittaa, että tytöille ei
tarjota historiasta samastuttavia hahmoja? Kertooko naisten unohtaminen itse
asiassa enemmän oppikirjan kirjoittajien asenteista kuin menneisyyden
todellisuudesta?
Lähteet:
Aalto, Ilari 2018. Miksi Suomeen ei rakennettu pyramideja? Suomen esihistorian esittäminen alakoulun oppikirjoissa 1995–2015. Aineenopettajan pedagogisten opintojen seminaarityö, Turun yliopisto.
Harmi! Sama tilanne kuin 70-luvulla! Oisko edes uuden ops:n myötä historiallinen vääryys korjaantunut??
VastaaPoistaOpetussuunnitelma antaa valitettavasti aika löyhät raamit oppikirjojen sisällölle, ja käytännössä sisällön painotukset pysyvät melko samanlaisina opetussuunnitelmasta toiseen.
PoistaHieno ja tärkeä huomio. Itseasiassa Chauvet'n luolamaalausten joukossa on nimenomaan naisten kämmenenjälkiä.
VastaaPoista