Viime viikon keskiviikkona Aboa Vetus & Ars Novan
kaivauksilla vieraili esikoululaisryhmä läheisestä Cygnaeuksen päiväkodista.
Lapset olivat löytäneet päiväkodin pihalta vanhan hajustepullon korkin, josta he
halusivat kuulla arkeologien arvion. Samalla lapset pääsivät tutustumaan
kaivaukseemme.
Partavesipullon korkki ei ollut aivan ikivanha, mutta
joitakin vuosikymmeniä kuitenkin, ja löytäjälleen se oli aarre. Lapset
innostuivat etsimään kaivauksella maasta löytöjä, ja tarkkojen silmien ansiosta
maasta löytyi useita luun ja lasiastioiden palasia.
Me arkeologitkin saimme yllättyä iloisesti, kun ryhmä teki jo
lähtöä: eskarilaiset nimittäin poimivat maasta vielä pienen pronssiesineen,
joka paljastui välittömästi keskiajan lopun kirjansoljeksi. 1400–1500-luvulla
käytössä ollut solki on ollut kiinni hihnassa, jolla kirja on suljettu etteivät
sivut kupruilleet.
Kirjansoljen etupuolella on hienoa viivakoristelua. Kuva: Ilari Aalto. |
Soljen takana on pyöreä, ns. häränsilmäkoriste. Kuva: Ilari Aalto. |
Löytö on todella kiinnostava, koska Aboa Vetus & Ars
Nova -museon alueelta kirjan solkia on löytynyt aiemmin vain pari kappaletta ja
koko Turun keskusta-alueeltakin vain muutamia. Yleensä kirjojen osat löytyvät
kirkkojen, luostareiden ja pappiloiden yhteydestä, siis sieltä, missä
kirjojakin luettiin.
Esimerkki keskiaikaisesta vyökirjasta ja sen sulkevista soljista. Kuva: Wikimedia Commons. |
Solki löytyi aivan maan pinnalta, ja se on todennäköisesti jäänyt
huomaamatta vuoden 2017 kaivauksissa, jolloin kaivoimme keskiaikaisia
maakerroksia. Toki kirja on voinut hyvin säilyä jonkun kirjaharrastajan
kokoelmissa esimerkiksi Turun 1827 paloon astikin. Jos solki on kuitenkin
peräisin keskiaikaisesta maakerroksesta, se kertoo alueella asuneen rikkaita ja
lukutaitoisia asukkaita. Tämä sopii aiempien löytöjen antamaan kuvaan: vuonna
2017 kaivoimme tunkiokuoppaa, josta löytyi runsaasti 1400-luvun puoliväliin
ajoittuvaa ikkunalasia, joka sekin oli aikanaan huomattavan kallista.
Missä teoksessa solki sitten on ollut kiinni? Suurin osa
keskiajan kirjallisuudesta oli luonteeltaan hengellistä, kuten pyhimyslegendoja,
saarnakokelmia ja teologisia tutkielmia. Turussa on luettu myös antiikin filosofiaa,
lääketiedettä ja lakikirjoja, ja epäilemättä myös maallista
kertomakirjallisuutta. Solki ei valitettavasti kerro mitä kirjallisuudenlajia
kirja on edustanut. Olen kerännyt toiseen blogiini vielä vajavaisen listan keskiajan Suomessa luetusta kirjallisuudesta, joka ainakin antaa kuvan siitä,
mitä kirja olisi voinut pitää sisällään.
Turun Sanomat tarttui löytöön heti tuoreeltaan, TS:n jutun
voi lukea täältä (valitettavasti maksumuurin takana).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti