maanantai 14. toukokuuta 2012

Rapolan linnavuori

Minulla on paha tapa, etten viikonloppuisinkaan osaa pysyä erossa muinaisjäännöksistä. Tänään kävin äitienpäivän kunniaksi Valkeakoskella Rapolassa, Suomen suurimmalla linnavuorella. Tässä muutamia tuokiokuvia:

Linnoituksen näyttävää vallitusta. Kukaan ei tiedä koska se on rakennettu.
Koko vuorelta on vain kolme esinelöytöä, joista mikään ei auta rautakautta/keskiaikaa
kauemmas. Joka tapauksessa Rapola on näyttävyydessään aivan omaa luokkaansa.

Erikoinen liesikiveys, jonkalaisia vuoren laella on 19 kappaletta.



Kauashan sieltä näkyi. Vanajanselkää.

Sudenkuoppa 1700-luvulta.

Kylttyyrimaisemaa linnavuoren juuressa. Edustalla Matomäen kalmisto.

Hajotettuja röykkiöitä matkalla Matomäelle. Tien pakeilta on löydetty Ulfberth-miekka.

Matomäki itse. Kalmistossa on 12 maansekaista röykkiötä, joista osa tutkittu.
Ne ajoittuvat löytöjen perusteella 400-luvulle jaa.

Ainakin koivut ja katajat viihtyvät kalmojen kanssa.

Matomäen röykkiöt ovat olleet silmäkivellisiä.

Harjun lakea ympäröivän muurin pituus on noin yksi kilometri.

"Asumuspainanne". Näitä 10 neliömetrin kuoppia on linnavuorella 90,
mutta niille ei ole aukotonta selitystä. Kenties niistä on kaivettu
rakennusainetta valleihin? Joka tapauksessa niistä löytyneestä hiilestä
on radiohiiliajoitus 1300-1400-luvulle.


Linnan keskellä oleva suppa, Linnanhauta.

Kaivoksi tulkittu rakenne keskellä linnavuoren suppaa.

Maastomuodot ovat jyrkkiä myös linnoitetun alueen sisällä.

Rekonstruktio linnoituksen vallituksesta.

sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Viikon sitaatti

Savikimpale maassa on joskus
ollut kruunu tai sinettisormus.
Pyyhi tomu poskelta varovasti:
sekin on joskus ollut jonkun poski.
                  – Umar Khayyam, kääntänyt Jaakko Hämeen-Anttila (Omar Khaijam. Runoilijan elämä. Otava, 2008.)

 Zarathustralainen symboli Persepoliissa. Wikimedia Commons.

Yleisötyön iloista

... ja kiroista

Nyt kun koululaisten kevätretkiaika on toden teolla alkanut, olen saanut muistutuksen että kaupunkiarkeologia on aina enemmän tai vähemmän yleisötyötä. Mutta niinhän sen kuuluukin olla: jos ajatellaan että yksi arkeologian tehtävistä on palvella yhteiskuntaa, on vähintäänkin reilua että tietoa voi saada suoraan sieltä missä se syntyy – kaivauksilta.

Tiedän että kaikki eivät ole samaa mieltä yleisötyön tarpeellisuudesta, ja tietenkin resurssien ollessa niukkoja on tehtävä arvovalintoja sen edessä, kuinka paljon halutaan panostaa popularisoimistyöhön muun työn kustannuksella. Toisaalta popularisointi ja tiedon välittäminen on mielestäni aina sijoitus: monesti todeksi koetun kaavan mukaan ihmiset eivät pidä tärkeänä sitä, mistä eivät mitään tiedä. Sitä paitsi arkeologialla on iso potentiaali antaa veronmaksajalle jotakin muutakin kuin mahdollisuus valittaa verorahojen väärinkäytöstä (mikä sekin voi olla terapeuttista). Eikö arkeologia parhaimmillaan voi antaa ihmisille uuden, syvemmän kokemuksen kotiseudustaan tai omasta paikastaan maailmassa suhteessa menneisiin sukupolviin?

Kaikki ne kommentit mitä on kaivauksia seuranneilta kansalaisilta kuullut (eikä minulla edes ole aiheesta kovin monen vuoden kokemusta) kertovat osaltaan yleisötyön tarpeellisuudesta. Toisaalta aina on palkitsevaa kuulla jonkun saavan aitoja ymmärryksen hetkiä oppiessaan ihan uutta, mutta toisaalta usein on järkyttävää törmätä ihmisten tietämättömyyteen. Tässä muutama esimerkki kommenteista, jotka ovat pahasti horjuttaneet ainakin omaa uskoani yleissivistykseen:

Turun Tuomiokirkkopuiston kaivauksilla 2011 ohikulkija ei mitenkään voinut käsittää maakerrosten syntyä:
– Eivätkö ihmiset muka tajunneet kävelevänsä pari metriä maan alla?

Keski-ikäinen pariskunta seurasi seulontaa Turun Aurajokirannan kaivauksilla 2011. Mies katseli kummissaan löytökorissa olevia rautanauloja ja kysyi niiden ikää. Hänelle vastattiin niiden olevan 1700–1800-luvulta, johon vastauksena:
– Mitä, niin vanhoja! Mutta nehän ovat rautaa. Oliko sitä muka jo silloin?!
(Miehen naama venähti entisestään, kun kerroimma raudan käytön alkaneen Suomessa jo 500-luvulla eaa.)

Aboa Vetuksessa opastuksen jälkeen parikin kertaa kuultu kysymys:
– Niin mistä nämä rauniot on tänne tuotu?

Kuuleman mukaan Turun Tuomiokirkkotorin kaivauksilla kuultua:
– Oliko keskiajalla muka jo tiiliä? (Vieressä oleva Suomen suurin keskiaikainen tiilikirkko ei ehkä antanut tarpeeksi vihiä?)

Vanhempi rouva kassajonossa Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoiden aikaan:
– Mutta eihän keskiajalla ollut tulta. Näin sen elokuvasta. (En tohtinut kysyä mikä elokuva oli kyseessä.)

Aurajokiranta 2011:
– Onko tuo talo alunperin rakennettu veden alle?

...sekä tietysti perinteiset, joka kaivauksella kuullut:
– Mitä te etsitte?
– Etsittekö te kultaa?
– Toivottavasti löytyy jotain että saatte palkkaa.

Ainahan on helppo nauraa toisten tietämättömyydelle. Myönnän, etten itsekään ole joka alan asiantuntija, mutta vaikka on ehkä mahdollista elää hyvää tasapainoista elämää kuvitellen ihmisten asuneen puissa vielä 1800-luvulla, ei tietynlainen terve kronologian taju ole mielestäni liikaa vaadittu. Minusta on suorastaan epäkunnioittavaa kaikkia menneitä sukupolvia kohtaan olla tietämättä näistä mitään. Voi kysyä haluammeko me itse tulla muistetuiksi vuosituhannen päästä? Kovin usein kronologian taju tuntuu kuitenkin yltävän tasan niin kauas kuin oma elämä, kaikki sitä aiempi on myyttistä "entisaikaa".

Aivan oma kategoriansa ovat tietysti ihmisten pinttyneet virhekäsitykset, joista nämä eivät suostu päästämään irti vaikka kuulisivatkin oikeaa tietoa. Koko keskiaika-käsite on hyvä esimerkki totaalisen latautuneesta ajankuvasta. Keskiajalla oli pimeää ja likaista, ihmiset olivat tyhmiä, hulluja tai pelkästään humalassa ja Katariina Jagellonicahan se toi haarukan Suomeen. Haarniska päällä ei voi nousta hevosen selkään, miekkaa saivat kantaa vain ritarit, vain prostituoidut pukeutuivat keltaiseen ja noitaroviot paloivat yötä päivää. Ihmiset olivat kitukasvuisia kääpiöitä ja kaikilla oli paiseita. Tai ehkei sittenkään.

Rasismi on nykypäivän kuuma sana, mutta miksei koskaan puhuta periodirasismista, jonkin aiemman aikakauden demonisoimisesta? Keskiajasta on ehkä tieten tahtoen tehty outo vieras maa, jossa ihmiset olivat totaalisia muukalaisia. On miellyttävää ajatella, että muutaman vuosisadan takaisesta barbariasta on päästy nykyiseen sivistysvaltioon, mutta oikeastaan koko ajatus vie naurettavuudessaan sivistysvaltiolta sen pohjan. Vaikka on huomattu, että kaikki kulttuurit eivät kehitykkään asteittain kohti täydellistä postmodernia länsimaalaisuutta, on ajatus keskiajan kohdalla ehkä jäänyt elämään. Eikä tämä tietenkään koske yksin keskiaikaa, vaan on helppo ajatella että kivikaudella elettiin luolissa ja lyötiin kavereita nuijalla ja rautakaudella istuttiin vakavina kotona kun viikingit seilasivat vierestä ympäri maailmaa.

Jos joku kehtaa vielä väittää yleisötyötä tarpeettomaksi, saa kyllä tulla perustelemaan minulle henkilökohtaisesti. Jos kerran peruskoulu ei tässä maassa kykene tarjoamaan kansalaisille ymmärrystä historian kulusta, on tieto välitettävä jotain muuta kautta mikäli menneisyyttä halutaan arvostaa. Jos ei, niin miksi ylipäätään pyrkiä säilyttämään kollektiivista muistia? Ketään tuskin on satuttanut tässä maassa saada tietää asuvansa samoilla sijoilla kuin vuosituhansia sitten. Minusta ainakin on lohdullista tuntea kuuluvansa osaksi jotakin isompaa.

keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Kertomuksia Aboa Vetuksen kaivauksilta

No niin, Aboa Vetus -museon suuren kivitalon kellarin K94:9 kaivaukset saatiin kunniakkaasti alkuun toissa perjantaina. Ennen kaivamisen aloittamista maa täytyi saada kosteaksi, kellari dokumentoitua ja maan seulontapaikka järjestettyä.

Patenttiratkaisu keskiaikaisen kellarin kasteluun Clas Ohlsonin malliin.
Kuva: I.A.




Kellari dokumentoitiinkin sitten kunnolla: otin siitä alkuasussaan digikuvat ja mustavalkodiakuvat, minkä liäksi Panu Savolainen laserkeilasi sen Turun yliopiston arkeologian oppiaineen uudella laserkeilaimella. Lopuksi kellarin rakenteet vielä piirrettiin ja pinnankorkeudet mitattiin takymetrillä.

Panu käyttelee Faro-laserkeilainta. Kelain luo kohteesta
kolmiulotteisen mallin. Kuva: I.A.


Kaivettava maa on täyttömaata, joten sitä voi kaivaa aika huolettomasti. Toisaalta kaivauksella ei ole mitään kiirettä kun rakennuttaja ei hengitä niskaan, eli sinänsä maa on järkevää kaivaa tarkasti – siitäkin huolimatta että se seulotaan.

Ensimmäinen löytö tuli jo ennen kuin ehdin kaivaa lapiollistakaan:
kissantassutiili. Kuva: I.A.

Kaikeksi onneksi sain maanantaina avukseni Ninan, pitkän linjan arkeologian opiskelijan joka tekee harjoittelua museossa kuukauden ajan. Työ on paljon joutuisampaa osaavassa seurassa ja on ihan helpottavaa ettei kanna kaikkea vastuuta itse. Tietysti viime kädessä vastuu kaivauksesta on kaivausjohtaja Hanneleella.

Mutta mitä maan alta sitten on tullut esiin? Tiilen ja laastinsekaisesta täyttömaasta on tullut rautanauloja, pari kaakelin murua, luita, vihreää ikkunalasia, kalanruotoja ja tuoreimpina löytöinä tupakantumppi sekä 10-penninen vuodelta 1994. Viimeksimainitut ovat kumpikin ovat peräisin 1990-luvun kaivauksilta.

Saatte löydöistä kuviakin – joskus.

Kartta vuoden 2006 kaivauksilta. Tämänhetkinen kaivausalue kattaa koko sen kellarin,
jossa vanha kaivausalue 7 sijaitsee.

sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Viikon sitaatti

Kaikkea turhaa työtä sitä maailmassa on.
                                – laitapuolenkulkija Turun kaivauksilla


Turhan työn tuloksia Turun Tuomiokirkkopuistossa 2011. Kuva: I.A.

sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Viikon sitaatti

Elämän kolme valtakuntaa ovat sotkuiset ja sekaiset
                                  kuin hamppukuidut –
ei vain nyt vaan niin on ollut
                                  muinaisista ajoista saakka,
kaikki siksi, että emme oivalla sitä yhtä lausetta;
sata vuotta kuluu yllättäen, väsymme menemään ja tulemaan.
Kirjoitukset luettelevat nimiä ja ilmiöitä,
                                   joista ei koskaan pääse takaisin;
mietiskely tarkertuu tyyneen hiljaisuuteen
                                   eikä pääse irtautumaan siitä.
Niinpä mieleeni muistuvat mainiot sanat Tsung-shanin
                                                         kirjasta:
"Heti kun astuu portista ulos on keskellä rehevää
                                                         ruohikkoa."
japanilainen munkki Ryōkan, käännös Kai Nieminen teoksessa Ryōkan. Suuri hupsu. (Basam Books 2000)

Yoshinogarin entisöity muinaisjäännöskohde Sagassa Japanissa. Kuva: I.A.

sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Viikon sitaatti

Mikään ei muutu yhtä usein kuin menneisyys; sillä elämäämme vaikuttava menneisyys ei koostu siitä mitä todella tapahtui, vaan siitä mitä uskotaan tapahtuneen.

- Gerald White Johnson teoksessa American Heroes and Hero-Worships

sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Viikon sitaatti

Skandinaavien muinaistutkijat väittävät, että verrattain kauan kestävä pakanuus Pohjoismaissa on ollut pääsyynä siihen, että siellä on saattanut syntyä vertaileva muinaistiede, sillä sen kautta on pakanallinen ja muinaishistoriallinen viljelys melkein katkeemattomissa jaksoissa ikäänkuin tullut omia aikojamme likemmäksi, jonka vuoksi se elävämmällä tavalla on saattanut vetää tutkijain huomiota puoleensa. Ja siinä he ovatkin oikeassa.

 - A.O. Heikel teoksessa Rakennukset teremisseillä, mordvalaisilla, virolaisilla ja suomalaisilla (SKS 1887)

Turkulainen portti Heikelin kirjasta

torstai 5. huhtikuuta 2012

Hainhammas jäi medialta piiloon

Kaivelin tämän blogin arkistoja ja löysin reilun vuoden takaa tekstin, jota en jostakin syystä ollut julkaissut. Tässä se nyt kuitenkin on:

Jos ihan rehellisiä ollaan, kumpi on mielenkiintoisempi löytö, Motalan sarviesine vai hainhammas?

Ympäri maailman levisi uutinen ruotsalaiselta kaivaukselta löytyneestä mesoliittisesta "dildosta", mutta kaivaus on tuottanut paljon muutakin mielenkiintoista ja ainutlaatuista materiaalia. Tyypillisten pii- ja keramiikkalöytöjen ohella kaivaus on paljastanut mm. poikkeuksellisen kauniisti koristellun sarven, siron luuharppuunan ja mielenkiintoisinta kaikista, hainhampaan.

Hainhammas on ensimmäinen laatuaan ruotsalaiselta kivikautiselta asuinpaikalta. Ei ole mahdotonta etteikö se olisi voinut tulla maan länsirannikolta, mistä tunnetaan mesoliittisia delfiininluita. Todennäköistä kuitenkin on, että poikkeuksellinen esine on tullut paljon kauempaa, ja sillä on varmasti ollut iso merkitys omistajalleen. Se myös kertoo kivikauden kauppareiteistä, joten olisi jännittävää mikäli sen alkuperä saataisiin selvitettyä.

Motala on aivan poikkeuksellinen kohde juuri säilyneen luumateriaalinsa osalta. Emmehän me voi materiaalin vähyyden vuoksi tietää, vaikka kaikilla Pohjoismaiden kivikautisilla asuinpaikoilla olisi kanniskeltu hainhampaita, mutta ajatus tuntuu epäuskottavalta.

Motalasta, josta tuli kaupunki vasta 1881, on löytynyt tutkimusten yhteydessä muutenkin värikäs historia, josta kertovat erilaiset rautakautiset ja keskiaikaiset löydöt.

Jos Motalan esihistoria alkoi kiinnostaa, niin kaivauksista lisää voit lukea arkeologien blogista tai Ruotsin Museoviraston sivulta.

Isänmaata kaivamassa

Olen ollut taas tovin vaitonainen blogin suhteen, mutta tälle on olemassa inhimillinen selitys; olin nimittäin juuri kuukauden siviilipalveluskoulutuksessa Lapinjärvellä, Itä-Uudenmaan kauneimman kirkonkylän kupeessa. Jos joku haluaa perätä syytä valinnalleni, niin sellainen on helppo antaa: Aboa Vetus & Ars Nova -museo tarjosi minulle paikkaa tutkijasivarina, joten en tohtinut kieltäytyä.

Mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? Ainakin sitä että pääsen kaivamaan. Aboa Vetuksessa on suoritettu arkeologisia tutkimuksia ennen museon perustamista vuosina 1992-1995, ja sittemmin Muuritutkimus ky:n toimesta 2005-2010. Vuoden tauon jälkeen kaivauksia jatketaan museossa niinsanotun Suuren kivitalon, alueen suurimman keskiaikaisen rakennusjäänteen, toisessa kellarissa. Kyseinen kellari on aiemmissa kaivauksissa jätetty lähes silleensä, ainoastaan paria kulmaa on vähän kaivettu. Se on siis täynnä maata.

Aiemmissa tutkimuksissa tehdyn puulustoajoituksen perusteella talo on rakennettu aivan 1400-luvun alussa, ja historiallisia asiakirjoja ja karttoja seuraamalla voi todeta, että talo on purettu 1600-luvun puolivälissä. Tällöin kellarit on täytetty maalla ja päälle on rakennettu Pikkutori-niminen aukio.

Vuoden mittaan on siis tarkoitus tyhjentää kellaria maasta, dokumentoida löytöjä ja rakenteita ja harrastaa siinä sivussa yleisötointa, kaivausalue kun sijaitsee aivan museon keskellä. Kellarin täyttömää on voinut syödä mitä tahansa: todennäköisesti 1600-luvun sirpaleita, mutta mahdollisesti vanhempaakin. Aiempien löytöjen perusteella on mahdollista, että joukosta löytyisi kokonaisia eläimenjäänteitäkin; esimerkiksi 90-luvun kaivauksissa löytynyt ikoniksi noussut kissan luuranko löytyi juuri täyttömaasta. Tietenkin olisi hienoa löytää rakennuksen käyttöaikaan liittyviä löytöjä jotka valottaisivat siellä keskiajalla asuneiden ihmisten elämää: talon 1500-lukua vanhemmasta toiminnasta ei tiedetä käytännössä mitään. 1500-luvun lopussa tontin on omistanut Paraisten kirkkoherra Elias Esping.

Ennen kuin kaivauksia päästään aloittamaan pitää koko maamassa kuitenkin kastella. Vuosien mittaan se on kuivunut rutikuivaksi, eikä siihen tällä hetkellä tehoa kuin ehkä hakku. Tänään saimme asetettua kasteluletkut ja Clas Ohlsonin ruiskut sumuttamaan kellaria, ja ainakin museon ilmankosteus nousi kiitettävästi.

Kellari on aika haastava kaivettava koska siinä on säilynyt paljon tiilisiä ja kivisiä kattorakenteita jotka täytyy tukea. Polttelisi kuitenkin jo päästä survaisemaan lapionsa multiin. Tässä ollaan kirjaimellisesti ainakin kovin lähellä isänmaata.

maanantai 2. huhtikuuta 2012

Viikon sitaatti

Sitten (n. 20 000 vuotta sitten) tulivat uskomattomat 15 000 vuotta, jotka näkivät maanviljelyksen, kaupunkien ja sivilisaatioiden synnyn. 5 000 eKr. mennessä oli laskettu modernin maailman perustukset, eikä mikään mikä tuli sen jälkeen – klassinen Kreikka, teollinen vallankumous, atomiaika, Internet – ole koskaan vetänyt vertoja noille tapahtumille. Jos 50 000 eKr. merkitsi historian syntyä, niin 20 000–5 000 eKr. se varttui aikuiseksi.
– Steven Mithen teoksessa After the Ice. A Global Human History 20,000–5000 BC (2003)

Taiteilijan tulkinta jääpeitteestä edellisen jäätikkömaksimin aikana.
Thomas J. Crowley, Global Biogeochemical Cycles, Vol. 9, 1995. (Wikimedia Commons)

maanantai 26. maaliskuuta 2012

Viikon sitaatti

"Noin vanhoja? Ei voi olla totta! Eihän täällä ollut silloin ihmisiäkään!"
       Ristiinan Astuvansalmen jopa 4000–5000 vuotta vanhojen kalliomaalausten ja niistä kertovan opastaulun äärellä kuultu nuoren katsojan spontaani kommentti kertoo ehkä jotain suhteestamme muinaisuuteen. Kulttuuria kuvitellaan usein paljon  nuoremmaksi kuin mitä se on, menneisyyttä köyhemmäksi ja jotenkin värittömämmäksi tai vähäpätöisemmäksi – eikä tällainen asenne liene pelkästään suomalainen erityispiirre.
       Juuri siksi muinaisjäännökset voivatkin aiheuttaa todellisia yllätyksiä ja avata uusia näkökulmia menneisyyteen, aikaan ja sitä kautta nykyaikaan, siis koko kulttuuriin.

- Eero Ojanen teoksessa Suomen muinaisjäännöksiä (Otava 1995)

Osa Astuvansalmen laajaa kuvaseinämää. Wikimedia commons.

sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Viikon sitaatti

"Antakaa menneen palvella nykyisyyttä."
- Puhemies Maon slogani kulttuurivallankumouksen ajoilta


Depungin luostari kulttuurivallankumouksen jäljiltä. Kuvat wikimedia.





perjantai 20. tammikuuta 2012

Syksyn kuulumisia

Pahoittelen pitkää hiljaisuuttani, mutta kun kiireen varjolla laiskuuden makuun pääsee on siitä suosta vaikea nousta ylös. Ajattelin kuitenkin korjata tätä epäkohtaa ja kertoa miten syksyni on sujunut:

Ensinnäkin olin töissä Turun museokeskuksen kaivauksilla syyskuulle asti. Aurajokirannan kuoppa tuotti yllätyksen: olimme kaivaneet metritolkulla vuoden 1827 palossa tuhoutunutta Kåkenhusia kakluuneineen, posliiniastioineen ja viinipulloineen, mutta sen puuarinan alta tuntui paljastuvan suoranainen tyhjiö. Ainoat merkit keskiajasta olivat savinen puusilppu ja oljet, jonkinlainen puuränni, laiturin perustukset, pari palaa kivisavikeramiikkaa ja yksi nahkakenkä. Tämä saattaa jonkun mielestä kuulostaa paljolta, mutta siihen nähden miten lähellä olimme keskiajan Turun ydintä oli löytömäärä naurettavan pieni. Ovatko ihmiset olleet Aboa Vetus -museon nurkilla tarkempia omaisuudestaan vai onko joen virtaus kuljettanut hukatut esineet pois on vaikea sanoa, mutta olimme odottaneet paljon enemmän.

Aurajokirannan kaivauksissa alettiin jo olla aika syvällä.
Kuva: I.A.
Kaivausten jälkeen oli palattava opintojen ääreen, tai oikeastaan opastamaan muita yliopiston saloihin; sain nimittäin tutoroida kaikkia neljää varsinaista uutta arkeologian opiskelijaa. Pakollisten perehdytysten ohella vierailimme mm. Kuralan Kylämäessä jossa oli arkeologian oppiaineen näyttely 2011 eKr., joka kertoi elämästä kivikauden Turussa. Allekirjoittanutkin oli osallistunut näyttelyyn piirtämällä kuvan Kotirinteen kivikautisesta asuinpaikasta. Kävimme myös Aboa Vetus & Ars Nova -museossa tutustumassa keskiajan arkeologiaan ja nykytaiteeseen, minkä lisäksi vierailimme luonnollisesti jokirannan kaivauksellakin katsomassa mitä työ oikeasti pitää sisällään.

Mittaamiamme kalliohakkauksia Seilissä. Kuva: I.A.
Olin ajatellut syksystäni opintojen suhteen kevyttä mutta erehdyin pahasti. Kursseja kertyi ja tulin opiskelleeksi niin Venäjän keskiajan historiaa kuin klassista kreikkaakin. Arkeologiassa osallistuin suunnitelmieni vastaisesti syventävien opintojen aloituskurssille joka käsitteli lempiajanjaksoni rautakauden erityiskysymyksiä Suomessa. Kenttätyömetodiikan kurssilla taas pääsimme vääntelemään karttoja ja tekemään mittauksia Tähkäpään kalmistossa Kaarinassa ja Seilin saaressa.

Kiitoksena kaikesta vaivannäöstä kruunasin syksyni lähtemällä kahden ystäväni kanssa Kreikkaan Ateenan rauhaan tapaamaan siellä työharjoittelua tehnyttä kolmatta ystävääni. Klassisesta kreikasta oli ehkä hyötyä kaikissa museoissa joissa tuli vierailtua, mutta onneksi olin ymmärtänyt itseopiskella nykykreikkaakin niin että selvisi kahviloista ja taksin tilaamisesta.

Allekirjoittanut tutkailee Areiopagia Ateenassa.
Kuva: Johanna Paloposki

Loppuvuodesta alkoi arkeologian kandidaatin työtä vastaava proseminaari, jonka kanssa onkin pähkäilty siitä lähtien. Pienen mutkan kautta aiheekseni valikoituivat mystiset hämäläiset "miekanhiontakivet" joita tunnetaan vain kuusi kappaletta. Mutta niistä lisää myöhemmin!

keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Viikon sitaatti 27

Voivat kivetkin olla kateellisia, tuollaiset ikivanhat kipukivet olletikin, ajattelin, ja naureskelin päähänpistoani. Onhan uhrikivien etsijällä oikeus olla hiukan taikauskoinen. Se soveltuu mainiosti ammattiin.
- Sakari Pälsi,
Erään uhrikiven löytö. Kotiseutu 1949


Uhrikivi Retulansaaresta. Huomaa Otavan muodossa olevat kupit. Kuva: I.A.